Võta ühendust siin: tere@brandem.ee  +372 5344 9810

Brandemis usume, et tulemusi toov töökuulutus on hästi läbi mõeldud reklaam, mis peab väga lühikese aja jooksul võitma potentsiaalse kandidaadi tähelepanu, andma edasi peamised argumendid, miks peaks inimene tahtma just selles ettevõttes ja sellel ametikohal töötada.

Eksperiment: klišeed töökuulutustes - millest hoiduda?

26. märts, 2018

Viimase Palgainfo Agentuuri, Brandemi ja teiste partnerite läbi viidud uuringu kohaselt arvab 87% tööandjatest, et värbamine on muutunud keerulisemaks. Aga kas täna kasutatakse ära kõiki võimalusi selleks, et saavutada värbamises häid tulemusi? Selleks vaatasime, milline on seis töökuulutustega. Erinevaid Eesti tööportaale sirvides leiab väga tihti töökuulutusi, kus pakutakse uuel töökohal “motiveerivat töötasu”, “sõbralikku kollektiivi” ja “huvitavat tööd”. Kuna valikuvõimalus on aga eelkõige tööotsijal, peavad tööandjad üha rohkem vaeva nägema, et konkurentidest eristuda, sihtrühmale silma jääda ja neis kandideerimiseks huvi äratada.

Brandemis usume, et tulemusi toov töökuulutus on hästi läbi mõeldud reklaam, mis peab väga lühikese aja jooksul võitma potentsiaalse kandidaadi tähelepanu, andma edasi peamised argumendid, miks peaks inimene tahtma just selles ettevõttes ja sellel ametikohal töötada.

Töö kuulutamise viise on mitmeid ning kindlasti ei pea lähtuma traditsioonilisest formaadist, kus on kirjas ettevõtte tutvustus, töö sisu ja nõudmised kandidaadile. Töökuulutuse lõppeesmärk on siiski sama - panna kandidaat tegutsema.

Eristumise ja unikaalsuse asemel valitakse lihtsam tee

Uuringud on näidanud, et sel aastal peavad uute töötajate värbamisel kõige rohkem raskustega silmitsi seisma tööandjad IT-s, juhtimises ning teeninduses (sh müügis). Seega otsustasime analüüsida just nendes valdkondades kokku 150 töökuulutust. Eksperimendi tulemused olid küllaltki etteaimatavad.

Ettevõtte pakkumiste osas leidsime järgmised enamlevinud väljendid:

  • 37% töökuulutustes pakutakse töötasu, mis on “motiveeriv”, “konkurentsivõimeline” või “stabiilne

  • Ligi pooltel kõikidest töökuulutustest (46%) lubatakse “sõbralikku”, “toetavat” või “professionaalset” kollektiivi

  • 94 ettevõtet 150st (63%) pakuvad oma töökuulutuses organisatsioonisiseseid arenguvõimalusi, koolitusi või enesetäiendamisvõimalusi.

  • 60 töökuulutuses 150st (40%) pakutakse tööd, mis on “huvitav”, “vaheldusrikas” või “pakub huvitavaid väljakutseid

  • 57 töökuulutust 150-st (38%) pakub “kaasaegset” või “meeldivat keskkonda” ja “modernseid töövahendeid

Tööandja - kas ka Sina reklaamid oma töökohta just selliste argumentidega? Kui jah, siis on Sul viimane aeg oma töökuulutuste sisu kriitilise pilguga üle vaadata. Tegemist on klišeelike väljenditega, mida kasutatakse paljudel kuulutustel, kuid mis kandidaadile olulist infot edasi ei anna. Õhku jäävad küsimused: mida tähendab huvitav või vaheldusrikas töö? Milles väljendub sõbralik või toetav meeskond?  Klišeelike väljendite kasutamisel ei eristu Sa oma tööturu konkurentidest, ei jutusta oma lugu tööandjana ega tekita oma sihtrühmas ka vajalikku huvi kandideerimiseks.

Vaid kandidaadile nõudmiste esitamisega tulemusi ei saavuta

Arvestades töökuulutuse kui reklaamikanali võimalusi, peaksid tööandjad oma kuulutustes rõhutama eelkõige organisatsiooni unikaalsust ning eristuvust konkurentidest ja tooma välja põhjused kandideerimiseks. Eksperimendi tulemused tõid aga välja, et selle asemel keskendutakse täna hoopis kandidaatidele nõudmiste esitamisele.

Uuringust selgus, et kõige rohkem kasutati “nõudmised kandidaadile” osas järgmiseid väljendeid:

  • 39% ehk 58 töökuulutust 150-st nõuab kandidaadilt “head suhtlemisoskust”. 29 juhul 50st nõutakse “head suhtlemisoskust” kandidaadilt justnimelt müügi- ja teenindusvaldkonnas

  • 99 töökuulutust 150-st (66%) otsib kandidaati, kes on “kohusetundlik”, “süsteemne”, “täpne” või “analüüsivõimega

  • 32 töökuulutust 150-st (21%) nõuab kandidaadilt “tugevat meeskonnatöö oskust"

Selle asemel, et “nõuda” oma potentsiaalselt töötajalt umbmääraseid oskuseid, soovitame Sul keskenduda hoopis sellele, miks just Sinu ettevõttes on hea töötada ja milline on see oluline roll, mida inimene ettevõttes ja meeskonnas täitma hakkab.

 

Vaata ka infograafikutelt, kui palju on töökuulutustes levinumaid tüüpväljendeid valdkondade kaupa:

Eksperimendi käigus analüüsisime ka töökuulutuse visuaalset poolt. 42% 150st töökuulutusest on kasutatud vaid töökuulutuse põhja ilma ühegi visuaalita. Küll aga on just atraktiivse välimusega ja eristuv töökuulutus kandideerimisprotsessi üks olulisemaid aspekte.

Lõpetuseks

Tööandja, mitmel juhul tundsid ära oma töökuulutuse sisu? Mitmel juhul oled läinud kergema vastupanu teed ja kopeerinud sama kuulutuse sisu erinevate ametikohtade jaoks mõtlemata, kas samasugune sisu suudab kõnetada erinevaid sihtrühmasid?

Loodame, et see eksperiment tõi reaalse seisu meie tööturul Sulle lähemale. Kui tahad leida parimaid inimesi, tuleb Sul leida unikaalne viis, kuidas oma töökuulutustega konkurentidest eristuda. “Huvitav töö”, “sõbralik kollektiiv”, “kaasaegsed töövahendid” ja “nõudmised kandidaadile” Sinu kuulutustes on juba ammendunud.

Brandemis soovitame julgelt katsetada uusi piire ning julgemaid lähenemisi. Usu, Sinu pingutused töökuulutuse tegemisel peegeldavad ka ettevõtte suhtumist ja väljenduvad hiljem paremates töötajates ning edukamates finantstulemustes.

Ning kui Sa ikka veel kahtled hea töökuulutuse väärtuses, siis loe lähemalt SIIT.

 

Soovid kasulikke artikleid ja uudiseid mugavalt oma kirjakasti?

Liitu uudiskirjaga:

Brandemi uudiskiri lubab Sul olla esimesena kursis tööandja turundus- ja värbamisalaste uudistega Eestist ja mujalt. Samuti jõuavad Sinuni kasulikud materjalid, sh e-raamatud, ning Eesti suurima tööjõuturu- ja palgauuringu tulemused.