Võta ühendust siin: tere@brandem.ee  +372 512 6674

Kandidaatide eri tüübid

Neli eri tüüpi kandidaati, keda iga värbaja peaks tundma

9. märts, 2015

Värbamisringkondades on palju olnud juttu teemal aktiivsed vs passiivsed kandidaadid. Et ajada senist 2-osalist liigitust "aktiivsed vs passiivsed kandidaadid" veelgi keerulisemaks, ei ole passiivsed kandidaadid alati täiesti passiivsed. On olemas 4 erinevat tüüpi kandidaate (nendest allpool lähemalt). 

TÖÖTAJATE ÜLEVAADE - AKTIIVSED VS PASSIIVSED KANDIDAADID

MÕISTE: passiivne kandidaat (passive candidate). Inimene, kes on olemasoleva tööandja ja ametikohaga rahul ning ei otsi aktiivselt uut tööd.

Suur osa praegustest töötajatest - 63% - ei otsi aktiivselt tööd, kuid on aga avatud pakkumistele. Mida tähendab see ühe ettevõtte värbajale ja personalijuhile? 
Tähendab seda, et värbamisel ei peaks piirduma vaid nende väheste töötajate (16%) ligimeelitamisega, kes otsivad ise tööd. Ülejäänud 84% töötajatest on passiivsed kandidaadid, keda on võimalik kandideerima meelitada, kui Sinu ettevõte on passiivse kandidaadi silmis atraktiivne ja Sinu töötaja väärtuspakkumine sobiv. 

On olemas 4 erinevat tüüpi kandidaate, keda iga värbamisega tegelev inimene peaks oskama eristada:

  1. Aktiivsed kandidaadid
  2. "Salamisi piiluvad kandidaadid"
  3. Passiivsed kandidaadid
  4. Eriti passiivsed kandidaadid.

Erinevat tüüpi kandidaatidel on erinevad motivaatorid, tähelepanu ja huvitatuse tase.  Kuhu kategooriasse inimene päriselt paigutub - seda saab täpselt teada alles temaga rääkides. 

4 ERINEVAT TÜÜPI KANDIDAATE, KEDA IGA VÄRBAJA PEAKS TUNDMA:

I - Aktiivsed kandidaadid

Aktiivne kandidaat, nagu nimetuski vihjab, otsib aktiivselt tööd. Ta on avatud uutele pakkumistele ja hoiab silmad lahti, et uut tööd leida.  Siia alla liigituvad nii töötud kui ka need, kellel on töökoht hetkel olemas, kuid soovivad töökohta vahetada.

16% töötajatest otsivad oma olemasoleva töö kõrvalt samal ajal uut tööd 
Palgainfo Agentuur, sügis 2014

Aktiivsed kandidaadid otsivad uusi võimalusi erinevatel põhjustel, näiteks:

  • nad muretsevad enda praeguse tööandja stabiilsuse pärast
  • nad soovivad rohkem vastutust
  • nad soovivad vaheldust töö, valdkonna, meeskonna vms osas
  • nende tööd hakati väliselt teenusepakkujalt sisse ostma (outsourcing)
  • nende tööandja lõpetas tegevuse.

Kõige levinum viis, kuidas värbajad jõuavad aktiivsete tööotsijateni, on töökuulutused. Töökuulutuste nähtavust aktiivsete kandidaatide seas saad tõsta, kui kasutad sihtrühma kõnetavat sõnumit, muudad töökuulutuse silmapaistvamaks eristuva kujunduse abil, kasutad kindlaid otsimärksõnu (SEO) ja jagad töökuulutusi ka sotsiaalmeedias. 
Üks võimalus on sobiva profiiliga tööotsijad ka ise tööportaalide või sotsiaalmeedia abil üles otsida ja otsepakkumisi teha. 

II - Salamisi piiluvad kandidaadid (inglise keeles "candidates on the cusp")

Osa aktiivsetest kandidaatidest on sellised, keda me nimetame n-ö "salamisi piiluvad kandidaadid." Nemad oma CV-sid laiali ei saada ja praegu töökohtadele ei kandideeri, kuid valmistuvad tasapisi mõtetes töökohta vahetama ning uurivad aeg-ajalt tuttavatelt erinevate võimaluste kohta. 


Võimalused:

  • Sellist tüüpi kandidaatide n-ö püüdmiseks on vaja, et ettevõttel oleks olemas uue töötaja soovitamise süsteem. Selle abil on Sinu kolleegidel lihtne soovitada oma tutvusringkonnas olevaid piiluvaid kandidaate ettevõtte uueks töötajaks. Tegelikult on sõprade soovitused ju kõige usaldusväärsemad, nagu tooteturunduseski. Seega tee kindlaks, et Su praegused töötajad on väga rahul ja valmis soovitama oma tööandjat teistelegi (kui ei ole rahul, siis vaata kiirelt organisatsiooni sisse ja tee vajalikke muudatusi. Töötajad on kõige olulisem vara!). Veendu ka, et kolleegid teaksid, millised positsioonid on hetkel vabad ning milliseid väärtusi ettevõte inimestes enim hindab. 
  • Teine võimalus salamisi piiluvate kandidaatide ligi meelitamiseks on teadlik, strateegiline tööandja mainekujundus. Kui Su ettevõte on suutnud oma valdkonnas kas saavutuste, toodete, juhtimisstiili või muu abil eristuda ja positiivselt meelde jääda, teavad inimesed üldse tahta Sinu ettevõttesse tulla. Väga hästi on teinud seda Eesti firmad nagu näiteks kinnisvara korrashoiuga tegelev ISS Eesti, IT-firmad TransferWise, Playtech, jäätisetootja La Muu. Oluline on, et teatakse, millega tegeled, miks eriline oled ja miks on hea just Sinu ettevõttes töötada. 

On väga suur eelis, kui saad need peaaegu-aktiivsed tööotsijad Sinu ettevõtte vastu huvi tundma enne kui nad hakkavad aktiivselt uue töö võimalusi otsima. 

III - Passiivsed kandidaadid

84% kõigist töötajatest on passiivsed kandidaadid
Palgainfo Agentuur, sügis 2014

Passiivsed kandidaadil, nagu eespool öeldud, on töö olemas ja ta ei otsi hetkel uut võimalust. Passiivse kandidaadi pluss värbaja poolt vaadatuna on see, et nad tõenäoliselt ei pea töökõnelusi kellegi teisega. Kuna see grupp töötajaid ei käi tööportaalides ja -messidel tööd otsimas, on nendeni jõudmiseks kavalaim kasutada: 

  • Soovitamise süsteem (vt üles, eelmine punkt)
  • Strateegiline tööandja mainekujundus (vt üles, eelmine punkt)
  • Proaktiivne otsimine. Vahel võib olla keeruline määrata passiivse kandidaadi valmisolekut Sinuga rääkimiseks. Seega soovitus: ole ettevaatlik, kuidas inimestega ühendust võtad. Passiivne kandidaat ei ole oma huvi Sinu ettevõtte vastu veel üles näidanud, seega tahad, et ta oleks elevil ja huvitatud Sinuga rääkimisest. Sinu kui proaktiivse otsija esimene kontakt passiivse kandidaadiga võiks olla enesetutvustus enda ja Su ettevõtte kohta ja seejärel selgitus, miks ühendust võtad ja miks see kohavahetus oleks kandidaadile kasulik käik. Ütle, mis pani Sind just temaga ühendust võtma, miks ta on eriline. Näita, miks Sinu töökohad sobivad kandidaadi senise kogemusega nagu rusikas silmaauku ja milliste omadustega inimest otsid. 
  • (+ veel võimalusi - peagi kirjutame sellest artikli, ole ühenduses ja liitu uudiskirjaga)

Ja võimalik, et passiivne kandidaat ongi oma praeguse töökohaga nii rahul, et ei taha uutest võimalustest kuuldagi. Sel juhul soovi edu ja tunne siirast rõõmu, et üks inimene on omale leidnud niivõrd hästi sobiva töökoha. Sel juhul on tegu "eriti passiivse kandidaadiga."

IV - Eriti passiivsed kandidaadid

Ja nagu "aktiivsed vs passiivsed" liigitusest oleks veel vähe - eristada võib ka eriti passiivseid kandidaate, kes hoolimata sellest, kui vapustav on Sinu ettevõtte ja need võimalused, mida Sa pakud, ikkagi ei ole huvitatud töökoha vahetamisest. Nemad on iga pakkumise suhtes ignorantsed ja tõeliselt lojaalsed oma tööandjale.
Esimest korda nendega kontakteerudes palu kindlasti tagasi vastata ka juhul kui nad ei ole huvitatud (mis suure tõenäosusega juhtub). Kuid mida rohkem suhtlust teie vahel toimub, seda suurem on tõenäosus, et jääd positiivselt meelde ja ükskord, kui tekib soov töökoha vahetuseks, oled neil meeles. 

Kuna suur osa võimalikest kandidaatidest on ikkagi muu tööga hõivatud, tee kindlaks, et kandideerimine oleks võimalikult mugav, kiire ja lihtne. Julgusta hetkel töötavaid inimesi kandideerima võimaldades neile paindlikke aegu töövestluseks, sh ka pärast ametlikku tööaega. 

Nii, nüüd Sa tead, millised on 4 erinevat kandidaadi tüüpi. Selleks, et ligi meelitada, värvata ja tööle võtta sobivaid kandidaate, peab ettevõtte värbamisstrateegia olema igale kandidaadi tüübile sobiv ja töötaja väärtuspakkumine sihtrühmale atraktiivne. 

 

Soovid kasulikke artikleid ja uudiseid mugavalt oma kirjakasti?

Liitu uudiskirjaga:

Brandemi uudiskiri lubab Sul olla esimesena kursis tööandja turundus- ja värbamisalaste uudistega Eestist ja mujalt. Samuti jõuavad Sinuni kasulikud materjalid, sh e-raamatud, ning Eesti suurima tööjõuturu- ja palgauuringu tulemused.